מגמת היסטוריה

"...והיה כמובן המורה לעברית. הוא נתן לנו לכתוב חיבור "מה אני רוצה להיות כשאהיה גדול". אני ישבתי וחשבתי והתעצבנתי. לא ידעתי מה לכתוב. אחר-כך כתבתי וכתבתי כאילו אחז אותי בולמוס. אני רוצה להיות גם עם שורשים, גם עם כנפיים, כתבתי. למה חייב אדם לוותר על השורשים, אם ליבו חפץ בכנפיים? (כתבתי שלושה סימני שאלה, אחר כך מחקתי שניים). השורשים מפסידים כל כך הרבה, כשהם תקועים באדמה ואינם יכולים לרחף ולראות את נופו האדיר של העץ שהם חלק ממנו ואת היער הגדול שהעץ כולו הוא חלק ממנו. והציפורים שעל העץ, שזכו ויש להן כנפיים, חסרות הן את האחיזה בקרקע. קניהן תלויים בחסדיה של רוח סערה ובחוסנו של העץ, שבסתר ענפיו הן חוסות. על כן, סיימתי, כשאהיה גדול אני רוצה להיות אדם עם שורשים וכנפיים".
(אמנון שמוש, מתוך הספר "תמונות מבית הספר העממי" )

למי מיועדת המגמה? 
תלמידים סקרנים ומתעניינים השואפים להרחיב את האופקים ולחדד את המחשבה. תלמידים מעמיקים בעלי "שורשים" המעוניינים להבין תהליכים היסטוריים לעומקם ולפתח חשיבה ביקורתית. תלמידים בעלי מעוף ו"כנפיים", השואפים למעלה וחושבים קדימה ומחפשים מגמה מתגמלת במידה רבה בציון הבגרות.

מדוע כדאי ללמוד במגמת היסטוריה בכל זאת, אם בלאו הכי כולם לומדים היסטוריה בכיתה?  

קודם כל כדאי ללמוד במגמה משום עוסקים בנושאים נבחרים ומרתקים במיוחד, הנלמדים בהעמקה ובהנאה. מעבר לכך כדאי לדעת שהבגרות במגמת היסטוריה כוללת שלוש יחידות לימוד המצטרפות לשתי יחידות החובה. הציון של לימודי המגמה משוקלל עם הציונים של יחידות החובה, ולכן הוא מחושב כמקצוע מוגבר לכל דבר. הציון במגמת היסטוריה מקבל באוניברסיטאות השונות את התוספת של מקצוע מוגבר ואף מזכה את התלמידים בבונוס הגבוה ביותר (25 נקודות). בהתאם לזאת הציון במגמת היסטוריה משפר במידה משמעותית את הממוצע הסופי של תעודת הבגרות.

תכנית הלימודים 

מגמת היסטוריה ב"תבל" הוזמנה להוביל את התכנית החדשנית של משרד החינוך בנושא הקשר בין היסטוריה וטכנולוגיה.

במסגרת נושא זה נלמד במשך שנתיים בצורה חווייתי המשלבת בין היסטוריה לבין תחומי דעת שונים ביניהם טכנולוגיה, מדע, פילוסופיה, ספרות, גיאוגרפיה, כלכלה מדעי המדינה ועוד.

בין הנושאים שיילמדו:
- טכנולוגיה ותקשורת – מציורי המערות עד לתקשורת הדיגיטלית;
- טכנולוגיה ומלחמה – מהחנית עד למלחמת הכוכבים;
- מרחב וזמן – מהגלגל ושעון השמש עד למטוס הסילון ולשעון האטומי ועוד.

בתכנית זו נבחרנו להיות חוד החנית של לימודי ההיסטוריה בארץ, ובמסגרתה תתקיים הערכה עשירה ומגוונת באישור ובפיקוח משרד החינוך.

בכיתה י"ב נעבור סדנה בנושא 'היסטוריה וקולנוע'. נבחן כיצד המציאות ההיסטורית משתקפת מבעד לסרטים, וכיצד הקולנוע לוקח חלק ביצירת ההיסטוריה באמצעות העברת ידע ועמדות ואף בעיצוב של זיכרון ושל תודעת הצופים. במהלך הסדנה יידרש כל תלמיד לכתוב עבודה שבה יישם את הכלים שנלמדו.
ציון העבודה מהווה אחת מיחידות הלימוד הסופיות לבגרות.